Erdély 2009

Istenek-havasa

Jellegzetes, szabályos ívű, zöld kupolás csúcsát ill. az Istenek Havasa különös alakú sziklás csúcsát a Fekete - Körös völgyéből ill. a Belényesi- medencéből messziről is fel lehet ismerni a Bihar-hegység kirajzolódó hegyvonulatában.

A mai nap túrahelyszíne

Boga telepről, reggel 7óra 30-kor indulunk, hogy bőven legyen idő a nem épp rövid kör túrára. Úgy terveztük, hogy a Kőhát-hegység gerincén, a kék jelzésen hódítjuk meg a havasokat.

Majd több csúcs bejárása után, tovább haladva Égett-kő, Varasó-havason át a Pádis fennsík és a Bál-réti csúcs mellett vissza Boga-telepre.

Pádis-fennsíktól pedig ha lesz autóforgalom, próbáljuk stoppal megkönnyíteni a vissza utat.

A turista jel Boga-telepen könnyen észrevehető, de beérve az erdő szélére el is veszítjük, biztos megvan rendesen, de nem igen keresgéltük. Hisz a jelzés a gerincen halad végig. Így egy rövid megbeszélés és térképpontosítás után, úgy döntünk, hogy irány a hegygerinc torony iránt.

A gerinc legmagasabb pontja 901m, amelyet aztán meg is tart kisebb nagyobb emelkedők során. A kiindulási pont pedig 500 méteren van. E két szám különbsége talán sejteti, hogy bizony elég meredeken lehet elérni a gerincet, nem igen emlékszem, hol volt utoljára ennyire kaptatós utunk.

Így jó érzés volt rátalálni a gerincen a turistaútra, hiszen most egy jó darababon nem kell meredek kaptatón haladni.

Annak ellenére, hogy jelölt turistaút, bizony vannak részek ahol régmúlt viharainak pusztítása nyomán hatalmas kidőlt fákat kell kerülgetni. Van, amikor az ilyen helyeket úgy benőtt az aljnövényzet, hogy szinte meg kell „tervezni” az átkelést. Hisz az embernek nincs sok kedve lemeni nagyon a gerincről, hogy aztán kis táv után lehessen visszamászni.

Az út nagyon változatos, lombos erdők, sűrű fenyvesek, virágos rétek váltogatják egymást.

A réteken megszámlálhatatlan mennyiségű mezei virág. Soha nem láttam még ennyiféle - fajta virágot egy helyen, ha csak eddig tartana az út, már akkor is megérte e látványért a fáradságos út.

Virágpompa

Itt, és a sűrűbb erdei részeken elővigyázatosságból, ággal csapkodtuk az előttünk lévő sűrűséget, nehogy ismét kígyóval kelljen megismerkedni közelebbről. ( egyes profi és kalandos túravezető szerint, ez felesleges hangulat és hisztériakeltés, és egy kígyómarás egyenértékű a mosatlan gyümölcslé által okozott hasmenéssel)

De mi nem vagyunk profik, sem kalandos túravezetők, csak földi halandók, így maradtunk a megelőzésnél, gyümölcslé meg nem volt nálunk, hogy összehasonlítsuk a kettőt. (gyümölcslevet meg abszolút nem is tudom, hogyan kell mosni, vagy nem mosni, gondolom aki profi az profi lé mosásban is.)

10óra 41 perckor elénk tárult a hegyvonulat tiszteletet ébresztő vonulata, itt még felhőbe bújva.

a csúcs (1654m), ami felhőben van

Elérkezett utunk második nagyobb emelkedős része, 1400méterről kell felkapaszkodni a csúcsra, ami 1654m magas. Itt már nem erdőben, hanem virágos mezőn, majd törpe borókáson keresztül. Élvezve az elénk táruló fantasztikus panorámát.

Időközben a felhők feljebb emelkedtek, és az eddig ködbe bújó hegyek is megmutatták magukat.

Írás helyett beszéljenek a fotók:

Felérve a hegycsúcsra elfogyasztottuk az ebédet, pihentünk egyet majd elmentünk Hideg-kút nevű csúcsra is.

Kopott csapás nyergén át pedig elindultunk a Varasó-havas felé, hogy Boga-telep felé vegyük az irányt majd.

Útközben tettünk kitérőket az útba eső csúcsokra, a fantasztikus panorámákért.

Úton

Az út további része már lankás és kanyargós földúton haladt egészen a Varasó-tó ig.

Elérve a Pádis-Varasó útkereszteződéshez jött is egy kocsi, melyet lestoppoltunk. A tulaj épp sörözött és helyi népzenét hallgatott menetközben. Megadva a jó hangulatot az útra  : - )

A következő útkereszteződésnél másfelé ment mint mi, így ott kellett hagyni vidám társaságát.

Gyalog folytattuk az utat, de alig haladtunk 100 métert, sikerült újabb kocsit stoppolni, így jóval sötétedés előtt vissza értünk a szállásra.

Azt hiszem Jocó nevében is kijelenthetem, hogy nagyszerű túra volt, mindenképp érdemes a kék jelzésen végig menni a Boga-telep feletti hegy gerincen.

Ritkán járt az út, viszont a jelzések végig jól követhetőek, gyönyörű réteken keresztül vezet az út, a gerincen fent pedig már jelentéktelenek a szintkülönbségek is.

A havasok megmászása pedig innen sokkal több élményt nyújt, mint a másik irányból a földúton.