?
A nap képe
te-edu.info


Tartalom Menü :
Tartalom linkek
Összes kategória
Összes szerzõ
archív részben
Legújabb tartalom megtekintése

Kategóriák
Fotók a Föld legszebb helyeiről (34)
A természet csodái (19)
Hazajáró (22)
-- Túra videóink egy helyen (0)
ÚT keresõknek, és ÚTon lévõknek (16)
Fûben, fában orvosság (34)
Filmajánló (155)
Szerelmes földrajz (10)
Végig az Országos Kéktúrán (9)
Fõ tartalom (4)
Hangfelvételek (32)
Könyvek innen-onnan (17)
Túrabeszámoló (14)
Írások túrázásról, természetjárásról (14)
Írások az élet minden területéről (45)
Élõvilágunk (46)
Ismeretterjesztõ filmek (117)
Főtér (9)

Legújabb tartalmak
10 óra hegyek
10 óra dzsungel
A Direkt Út
A félelem fegyelme
Tudod-e, ki hogyan hal meg?

Újdonságok

Kisfilmek túráinkból
Fõ tartalom
Videó felvételek

Vándorbot és sétapálca
- 2009 dec 04 péntek
szerzõ: Jocó
kategória: Fõ tartalom > Írások túrázásról, természetjárásról
Hozzászólás: 0

A túrázás valahol a méltatlanul elhanyagolt sport és az új divatsporttá válás között van félúton. Erdeinkben egyre több a "négylábú" ember, a "korszerû" túrabotos kiránduló. Miért is jó a túrabot? Vagy kell-e egyáltalán?

A kettõ nem ugyanaz
Mielõtt belemélyednénk a túrabot-használat elemzésébe, fontos különbséget tenni a hagyományos túrázás és túrabot, valamin a nordic walking és botjaik között. Míg a túrázás mindig is létezett, és mûvelõi általában megelégedtek egyetlen bottal, a nordic walking, melynek egyelõre nincs találó magyar neve, a sífutásból tudatosan kifejlesztett gyaloglósport, a sífutók nyári kiegészítõ sportja, amolyan szárazedzés kötelezõen egy pár bottal. A sport e néven csupán 1997 óta létezik. Tény, hogy divatjával új lendületet adott a kirándulásnak és a botozásnak is. Ma túrabotból is kettõt igénylünk, melynek markolata a síbothoz hasonló, általában összecsukható, a végén tárcsa és köves úthoz való gumivég, alatta pedig puhább talajhoz való fémtû található. A nordic walking botja hosszabb, ha teleszkópos is, legfeljebb két rész csúsztatható egybe, markolata karcsú, speciális csuklórögzítõs, tárcsája kisebb, végére kis mûanyag tappancs szerelhetõ.
Hogy miért nem jó a kirándulás úgy, ahogy mindig is volt, és hogy az eddigi lehetõ legolcsóbb sporthoz miért kell most hirtelen pénzbe kerülõ eszköz, sok vitát kavart. Nyilván egy új fogyasztási cikk, de attól még lehet hasznos. A túrabot, illetve nordic-walking-bot olyannyira foglalkoztatta az embereket, hogy a sportorvosi szakma is meg akarta ismerni a tényeket, és tudományos igényû vizsgálatoknak vetette alá a bottal és anélkül gyaloglókat. Elsõsorban amerikai, német és osztrák vizsgálatok készültek.

Amiért hasznos...
A botok valósággal megelevenítik a felsõtestet. Lendületes menetben használatuk megmozgat olyan izomcsoportokat is, amelyek amúgy henyélnének; a vállöv és a kar izmait. Így nagyobb lesz a mozgás kalóriaigénye. A hagyományos sétához képest az igen lendületes nordic walking esetében például 20-25 százalékkal nagyobb az energia-felhasználás, hiszen a test izmainak 90%-a dolgozik.
A botok tehermentesítik az ízületeket, így kímélik a civilizált életmód miatt kopásra hajlamos térd- és csípõízületeket. Az érzékeny térdûek fõként lejtmenetben érzik, mennyit számítanak a botok. Megjegyzendõ, hogy a térdízületek fõ ellensége nem maga a gyaloglás, hanem a túl nagy léptek, amire a mesterséges, sima talajon való járás és a lejtõs út egyaránt hajlamosít. A bothasználat segíti a lábak és karok közötti koordinációt, valamint biztonságot, stabilitást ad. Pont ezért régen is használtak botot, fõként az idõsebb, fáradtabb, fájós lábú korosztály. De valóban szükség van-e rá fiatal korban?

Amiért kétséges...
Az érem másik oldala, pont a stabilitás. Ha ugyanis a botot úgy használjuk, hogy egyensúlyozás helyett is arra hagyatkozunk, ellustul egyensúlyérzékünk, és az izmok ezirányú összehangolt mûködése csorbát szenved. Ebbõl a szempontból nem mindegy, milyen terepet vizsgálunk, ahogy a sífutópályák, úgy a gyalogutak is lehetnek gondozottak, alakítottak, vagy tereprendezés nélküliek, természetesek. A legtöbb túraút mindenesetre tele van egyenetlenségekkel, folytonosan egyensúlyozni kell, figyelni, hova lépünk.
Tüzetesebben is megvizsgálták, hogy milyen további változásokat hoz a "vándorbot", és kiderült, hogy tartós használatkor csökkentek a saját test által keltett ingerek, amelyek fontosak az ízületi struktúra, s azon belül az ízületi porcok védelmét szolgáló, mozgáskoordinációs reflexek kiváltásához. Meredek lejtõkön sem feltétlenül hasznos a túrabot, hiszen a bonyolultabb, megerõltetõbb felszín bejárásakor tud csak igazán fejlõdni az egyensúlyérzékelés. Ha már valaki túrázásra adja a fejét, sem az izmokat, sem az ízületeket nem jó megfosztani ettõl az alkalmazkodási gyakorlattól. Ez egyébként nem csak az idõs évek szédülésének és bizonytalanságainak megelõzése miatt fontos. Aki elszoktatja testét az egyensúlyozástól, bottal együtt is nagyobb eséllyel huppan el, illetve nehezebb dolga lesz, ha valamiért botok nélkül kell majd helytállnia nehéz terepen.

Szakemberek pro és kontra
A szakemberek végeredményben nem teljesen egységesek a bothasználat megítélésében.
Christian Haid, sportorvos, az Innsbrucki Egyetem biomechanikusa szerint a túrabot állandó használata az egyensúlyozás szempontjából inkább káros. Pont a meredek lejtõn fontos, hogy úgy koordináljuk izmaink mozgását, hogy véletlenül se csússzunk meg. Igaz, a gyenge térdeket hatékonyan tehermentesítik a sétabotok.
A kritikusok közé tartozik kollégája, Arnold Koller is. A tengeren túli Lancet címû orvosi folyóiratban megjelent cikkre hivatkozva mindketten azt emelik ki, hogy biomechanikai vizsgálatok megmutatták; a bothasználók önkéntelenül nagyobbakat kezdenek lépni, ami a térdhajlatnál nagyobb szögbe mozdítja a lábat, s ahogy már szó volt róla, az ízületek ezzel csak nagyobb megerõltetésnek vannak kitéve, jobban kopnak. Ha a túrázó nem gyakorlott, nem megfelelõ a mozgáskoordinációja a törzse és végtagjai között, egyébként sem tudja helyesen használni a botokat.
Thomas Hochholzer, szintén innsbrucki ortopédorvos megvédi a szerszámot, hosszú távon ugyanis hasznosnak bizonyult nepáli kirándulásukon, melynek végén kísérõik is faragtak maguknak bambuszbotokat. Ha nehéz hátizsákot kell cipelni, jól jön a botok adta tehermentesítés, még a légzésben résztvevõ izmoknak is. Túlzásnak tartja azonban az európai, lankás terepen való botozást. Õ nem cipelné magával.

Akkor két vagy négy végtagon?
A legtöbben abban értenek egyet, hogy általában fölösleges túrabottal mászkálni. A sportorvosok, biomechanikával és fizioterápiával foglalkozó szakemberek megállapították, hogy amíg valaki fiatal és fürge, nem merészkedik extrém körülmények közé, ízületei is rendben vannak, járjon csak két lábon. Az is elfogadható, ha a botok mindig kéznél vannak, de nincsenek állandó használatban. Ha viszont nehéz terep jön, vagy elfárad a túrázó, elõ tudja kapni a hátizsákból. Ezért praktikusak a tartós használatra amúgy nem túl jó összecsukható botok. Nem szabad a botokat állandóan használni, "hozzájuk nõni", és csaknem tilos gyerekek kezébe adni. A fiatalok sem szorulnak rá. Természetesen más elbírálás alá esik, ha valaki a sífutók nyári edzéseként helyes, megtanult technikával ûzi a nordic walkingot, nordic walking bottal.
Akiknek, és amikor ajánlott

Ajánlott idõsebb korban, beteg, gyenge, arthrosisos ízületekkel, túlsúlyos, elhízott embereknek, beteg térdízülettel vagy gerinccel, felgyógyulás idején lábadozva sétálni indulóknak, nehéz hátizsákot cipelõknek, ha hosszú menetben, rossz idõben indulunk útnak, illetve, amikor csúszásveszélyt lehet kivédeni a botokkal, nagy hómezõkön, éjszakai túrákon, mikor kevésbé látszanak a talaj egyenetlenségei. Ilyen körülmények között a botozás kedvezõ élettani hatása is bizonyított.
Ha a fenti okok valamelyike folytán botokhoz folyamodunk, fontos a helyes technika, amit éppúgy el kell sajátítani, mint síelésnél vagy sífutásnál. A botokat a testhez közel tartva és leszúrva kell használni. Kezdetben érdemes edzõ tanácsát kérni.
Botválasztás
Természetesen meghatározó, milyen bottal vágunk neki a túrának vagy nordic walkingnak, hiszen árban és minõségben elsõre áttekinthetetlen a választék, s a rossz bot több kárt okoz, mint hasznot. Alumínium, karbon, kompozit vagy üvegszálas anyagú, stabil vagy teleszkópos, hegyes vagy gumivégû, rövid vagy hosszú, milyen markolatú legyen? A vásárlás elõtt érdemes alaposan körülnézni. A legfontosabb szempontok, hogy illeszkedjék a bejárandó terephez, a testmagassághoz, markolata a kéz felépítéséhez, kényelmes legyen. Jellemzõ hiba, hogy túl hosszú bottal vágnak neki a sétának, erre érdemes ügyelni.
Egy apró figyelmeztetés!
A természetvédõk nem feltétlen barátai az újfajta sétapálcáknak, mert a túrázókat biztonságérzetük meredekebb és védett ösvényekre csábítja. Vigyázzunk a természetre, de éppúgy saját testi épségünkre is!

Forrás: (itt olvashatjátok a cikket eredeti környezetében, szép képekkel)
http://--- kattints ide, és olvashatod ---

A cikk nem saját szerzemény, így nem teljes mértékben tükrözi véleményünket, de nagyon alapos, és több szempontból közelíti meg a témát, így mindenképpen érdemesnek tartottuk, hogy megjelentessük itt is.

A mi véleményünk a botokról körülbelül annyi, hogy aki szükségét érzi használja nyugodtan.

Jó természetjárást!



Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be, vagy kattints ide a regisztrációhoz
A Világmindenségben jelenleg uralkodó viszonyoknak köszönhetõen Neked most az alábbi bölcsesség jutott:

Gondolatok, írások

Fórum
Hanság

Írta: Nerion
szept 03 : 11:52

Válasz: Pilis

Írta: Nerion
aug 30 : 14:28

Válasz: Pilis

Írta: Nerion
aug 30 : 14:27

Válasz: Pilis

Írta: Nerion
aug 30 : 14:27

Válasz: Pilis
Szuper :)
Írta: Nerion
jún 29 : 20:42

Válasz: Pilis
Wao! Szép kör :) Én holnap meg
Írta: Jocó
jún 29 : 14:25

Válasz: Pilis

Írta: Nerion
jún 24 : 20:02

Válasz: Zenebutik

Írta: Nerion
jún 20 : 21:38



Tagok kedvencei

Üdvözöllek vendég
Felhasználónév:

Jelszó:


Emlékezz rám

[ ]
[ ]

Holdfázis

Nappal és szürkület

Forrás:Magyar Csillagászati Egyesület


|